gyermek-pszichológus-dunaharaszti

Mint ahogyan azt korábban is tapasztaltuk, nehéz visszatérni az iskola világába, pláne egy mozgalmas nyár után. Ez a visszarázódás remélhetőleg mostanra már lezajlott és a diákok napi rutinjaikban visszatértek a dolgos hétköznapokhoz.

A szeptember számos megmérettetést hordoz magában, ilyenkor érnek minket utol az első dolgozatok, kiderül mire emlékszünk a nyár után, de az is milyen problémákkal kell szembenéznünk.

Az első osztályosoknak különösen nehéz ez az időszak. Először életükben kerülnek olyan szoros keretek közé, amit az iskola világ jelent. Ülniük kell egyhelyben 45 percet, különböző feladatokat kell végezniük akkor is, ha nincs kedvük, és nem utolsó sorban alkalmazkodniuk kell osztálytársaikhoz, tanítóikhoz, akik a korábbi óvodai létszámokhoz képest gyakran jóval többen vannak.

Ez a sok feladat és keret, amit be kell tartaniuk, nem ritkán feszültségeket, frusztrációkat szül, és ennek fényében megjelennek az udvari indulatok, verekedések, szóbeli bántások.

Az év eleji megkereséseket tekintve nálam is a vezető tünetek közé tartoznak az indulat, vagy dühkezelési problémák. Kicsik és nagyok egyaránt küzdenek ezzel, de azt gondolom az elsős korosztálynál igen lényeges közbe lépnünk, hiszen ez az az időszak, amikor tanulják hogyan is kell szabályozni önmagukat, azaz az indulataikat.

Ehhez kapcsolódó esettanulmányunkat itt olvashatja: Indulatkezelés

Azt javaslom, ne legyenek restek segítséget kérni az iskolapszichológustól ezekben az esetekben.

Több olyan gyakorlattal segíthetik a gyerekeket, amelyek segítik a helyes düh kifejezést. Ugyanis nem az a baj, hogy dühösek vagyunk, hanem az, hogy mit teszünk ennek következtében.         

Gyakran segítséget nyújt a légzés szabályozás, különféle légző gyakorlatokkal lehet elejét venni a feszültséggel teli állapotnak, és kerülhetünk általa egy sokkal kedvezőbb, nyugodtabb helyzetbe.

A rajzokhoz mindig fordulhatunk, mint dühkifejezési eszközhöz. Nem ritkán segít a gyerekeknek az, hogy lerajzolhatják mi mindent tennének dühükben, de azt valójában nem teszik meg. Ilyenkor nem is érdemes megharagudni a durva tartalmú rajzokra, hiszen ezek mind a feszültség levezetést szolgálják. Ámbár alapszabály, hogy ezeket a rajzokat az elkészülés után megsemmisítjük.

A rendszeres mozgás sokat segíthet a feszültségek levezetésében, ezért javaslom, aki még nem tette meg írassa be gyermekét egy jó sportkörre, ahol nem csak a feszültségeket vezethetik le, hanem feles energiájuktól is megszabadulhatnak, így talán nyugodtabb estéknek nézhetünk elébe otthon.

Az is sokat segíthet, ha átbeszéljük gyermekünkkel a feszültséggel teli eseményt, és elemezzük azt. Mi történt valójában, ő mit szeretett volna elérni, mit tett, az miért nem jó és mit kellett volna tenni ebben a helyzetben.

Mindemellett a sok odafigyelő praktikus fogás mellett, ha nem haladunk a szociálisan elfogadott feszültséglevezetések irányába érdemes szakemberhez fordulni.               

Megosztás :

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Kapcsolódó bejegyzések